in

Na H&M is het nu de beurt aan Albert Heijn om naar hun moer gestuurd te worden

Albert Heijn leert nieuwe medewerkers dat ‘premium’-klanten blank en hoogopgeleid zijn en dat ‘budget’-klanten met een laag inkomen een donkere huid en kroeshaar hebben.

credit: Morri67 Reddit

Het moet een keer afgelopen zijn met dat profileren, stigmatiseren en stereotyperen, want dat is precies wat er gebeurd hier.

OUTBRAIN_VIDEO_AD

Mensen met een donkere huidskleur en kroeshaar zouden volgens Albert Heijn een laag inkomen hebben. Aardappelen, groente en fruit zouden niet behoren tot hun vaste dieet maar de mandjes worden wel gevuld met tropische drankjes zoals Fernandes en producten die speciaal worden gecategoriseerd als producten voor “nieuwe Nederlanders”.

Dat bedrijven ver gaan met het ontwikkelen van een strategieën, om elk cent die er te halen valt bij een klant los te kunnen krijgen, is algemeen bekend. Vooral grote bedrijven zoals Albert Heijn nu. Top punt van kapitalisme. De grootste reden waarom bijvoorbeeld heel veel kleine privéwinkels & supermarkten de afgelopen 20 jaar de deuren moesten sluiten of werden uitgekocht door deze blauwe monster. We leven in 2018 man, waar hebben wij het over hier?

Gaan wij mensen nog steeds collectief, die vanwege een ongewilde “geschiedenis”, een sociale achterstand kunnen hebben in bepaalde delen en wijken van dit land, erop wijzen op deze manier dat het werkelijk nog steeds zo is? Terwijl die zelfde mensen over het algemeen, kei en keihard vechten en werken om onder deze vorm van stereotypering vandaan te krabbelen en gewoon een keer gezien willen worden als gelijken?

En nu dus weer dit, zo krijgen medewerkers van Albert Heijn dus lesmateriaal voorgeschoteld. Het blijkt dat Albert Heijn aan nieuw personeel leert om de klanten te verdelen in zes categorieën. Het geheel werd anoniem opgestuurd naar de Volkskrant die er een goed stuk aan gewijd hebben.

Statistisch gezien zou er wel hier en daar wat waarheid in de zes categorieën kunnen zitten maar dat is zeer zeker niet over het algemeen toe te passen. Iedereen over één kam te scheren en die veelal autochtone kinderen, ja kinderen, die de vakken vullen bij Albert Heijn en de zaak runnen op de vloer, dit soort rotzooi voeden is natuurlijk uit den boze. De ultieme vraag voor ons is dus, moet je als bedrijf nou echt zo stereotyperend te werk gaan?

Kapitalisme is gewoon tot in de kern aan het rotten, er is geen gevoel voor empathie en is dus aan het lakken op alle vlakken als het aankomt op inlevingsvermogen. Het gaat alleen maar om de peso’s, de mula en de euro’s.

H&M maakte ook zo een grote fout onlangs door een donker jongetje te laten poseren in een ‘The Coolest Monkey of the Jungle’ trui.

In een normale wereld zou dit geen probleem moeten zijn. Zeer zeker niet. Maar wij leven niet in een normale wereld of wel? Dit soort beeldvorming komt gewoon heel erg kwetsend over. Vooral als je de geschiedenis kent, en opgegroeid ben met mensen die hun leven lang al geconfronteerd worden met racisme en stereotypering.



RBDJAN bracht vandaag, na 7 jaar, een nieuw album genaamd “KING” uit

Wij snappen wel waarom Jiggy Dje, S10 naar de Ark heeft gehaald