in

Massaclaim ‘gratis’ mobiele telefoons

mobiele telefoon

Er staat een grote claimaffaire op het punt van ontbranden. Claimorganisaties, telefoonproviders en incassobureaus bereiden zich voor op een juridische strijd over miljoenen belcontracten, waarbij een mobieltje gratis werd aangeboden.

Onlangs oordeelde de Hoge Raad dat dergelijke abonnementen een persoonlijke lening zijn. Er gelden strenge regels voor een persoonlijk krediet.

“De uitspraak van de Hoge Raad betekent dat all-in-prijscontracten ongeldig zijn, als niet specifiek is aangegeven wat de prijs is die de consument betaalt voor de telefoon”, zegt hoogleraar aansprakelijkheidsrecht Eddy Bauw. “Dat betekent dat de consument kan zeggen: ik lever mijn mobiel in, en ik wil het bedrag terug dat ik destijds heb betaald, plus de financiering daarvoor.”

Op basis van no cure, no pay werven claimorganisaties mensen, die geld voor hun oude mobiel of incassokosten terug willen. Door gezamenlijk te strijden, hopen de claimorganisaties de telecombedrijven tot een schikking te dwingen. Één van die organisaties, Contel, verwacht komende maand uitspraak in een proefproces. KPN staat op het punt voor de rechter gesleept te worden door Consumentenclaim. Er worden inmiddels geen ‘gratis’ mobiele telefoons meer aangeboden door telecombedrijven. Ook vorderingen op die abonnementen zijn stilgelegd door incassobureaus en deurwaarders. Lindorff incasseert voor KPN en koopt vorderingen op. Echter biedt Lindorff sommige schuldenaren al geld voor het inleveren van oude toestellen.

De uitspraak van de Hoge Raad kan gevolgen hebben voor de incassokosten, die bij gratis-toestel-abonnementen in rekening zijn gebracht. Er zijn ten onrechte kosten in rekening gebracht volgens claimstichting Contel. Ruim 1 op de 25 huishoudens (4,3%) in Nederland heeft telefoonschulden blijkt uit de laatste Monitor Betalingsachterstanden (2014). Met name jongeren raakten in financiële ellende door telefoonabonnementen. Claimstichting Contel richt zich op de groep, die in financiële ellende zit door telefoonabonnementen.


“De nummer één probleemschuld bij jongeren van 18 tot 27, is al jarenlang het telefoonabonnement”, zegt Don Ceder, advocaat namens ConTel. “Bij heel veel mensen die in de schuldhulpverlening zitten, komt dat mede door een telefoonabonnement dat ze redelijkerwijs nooit hadden mogen krijgen.”

Hoewel telecomproviders niet willen zeggen hoeveel ‘gratis’-toestelabonnementen zij hebben verkocht, gaan de claimorganisaties uit van meer dan tien miljoen ‘gratis’-toestelabonnementen.

Bron: CrimeDocsNL