in

Makers FaceApp hebben reactie geleverd op alle aantijgingen

Credit: FaceApp / Play Store

De makers van FaceApp hebben een officiële statement naar buiten gebracht en willen graag reageren op aantijgingen van experts die claimen dat de app schadelijk is.

Ze geven aan dat ze geen informatie verkopen aan derden en totaal niets anders uploaden naar de cloud dan de foto die bewerkt moet worden. Daarnaast wordt de foto binnen 48 uur verwijderd van hun servers.

Om eerlijk te zijn vinden wij dit maar een halve statement en zijn er niet veel wijzer van geworden. Er wordt bijvoorbeeld niet gezegd wat er gedaan wordt met de foto’s voordat ze verwijderd worden van de server. Misschien wordt alle informatie wel gedownload eerst en op fysieke schijven bewaard of in een soort lokale database wat verder geen connectie heeft met het net of met de cloud.

De statement is totaal niet allesomvattend waarbij er aangegeven wordt dat je al je data van hun servers kan laten verwijderen. Over welke data hebben wij het hier eigenlijk? Wat hebben ze nog meer dan alleen foto’s die automatisch worden verwijderd na 48 uur. Beetje tegenstrijdig allemaal jongens.

Lees de volledige statement hieronder:

We are receiving a lot of inquiries regarding our privacy policy and therefore, would like to provide a few points that explain the basics:

1. FaceApp performs most of the photo processing in the cloud. We only upload a photo selected by a user for editing. We never transfer any other images from the phone to the cloud.

2. We might store an uploaded photo in the cloud. The main reason for that is performance and traffic: we want to make sure that the user doesn’t upload the photo repeatedly for every edit operation. Most images are deleted from our servers within 48 hours from the upload date.

3. We accept requests from users for removing all their data from our servers. Our support team is currently overloaded, but these requests have our priority. For the fastest processing, we recommend sending the requests from the FaceApp mobile app using “Settings->Support->Report a bug” with the word “privacy” in the subject line. We are working on the better UI for that.

4. All FaceApp features are available without logging in, and you can log in only from the settings screen. As a result, 99% of users don’t log in; therefore, we don’t have access to any data that could identify a person.

5. We don’t sell or share any user data with any third parties.

6. Even though the core R&D team is located in Russia, the user data is not transferred to Russia.

Additionally, we’d like to comment on one of the most common concerns: all pictures from the gallery are uploaded to our servers after a user grants access to the photos. We don’t do that. We upload only a photo selected for editing. You can quickly check this with any of network sniffing tools available on the internet.