in

Kijken: het best verkopende product van Volkswagen is geen auto, het is een worst

De Volkswagen Golf is van oudsher het best verkopende model van de Duitse autofabrikant, maar verrassend genoeg is het niet het best verkopende product van het bedrijf. Die titel gaat naar de zeer populaire en naar verluidt heerlijke VW-worst. Een Currybockwurst om precies te zijn.

VW produceert al bijna 50 jaar worsten in zijn autofabriek in Wolfsburg, Duitsland. De traditionele wurst is zo’n belangrijk onderdeel van de bedrijfscultuur en -geschiedenis van VW dat het zelfs een eigen auto-onderdeelcode heeft, 199 398 500 A.

Credit: Ralf Roletschek

De worstproductie bij VW begon in 1973 en werd oorspronkelijk uitsluitend geleverd aan bedrijfscafetaria’s om het personeel van lunch te voorzien . Na verloop van tijd begon Volkswagen echter zijn worstjes te verkopen in stadions en in Duitse winkels, en mensen zijn er helemaal gek op. Er wordt gezegd dat omdat de wurst oorspronkelijk werd gemaakt voor personeel van het bedrijf, het van de allerbeste kwaliteit is en in de loop der jaren verschillende prijzen heeft gewonnen op nationale voedselbeurzen en tentoonstellingen.

Hoewel 40% van de ongeveer 6,7 miljoen Volkswagen-curryworstworsten geproduceerd door de voedselafdeling van de autofabrikant wordt geconsumeerd door zijn werknemers, is de vraag buiten VW enorm. De meeste worsten worden verkocht via een groot netwerk van supermarkten en worden gegeten in huishoudens in 11 verschillende landen.

Het 30-koppige personeel op VW’s voedselafdeling produceert naar verluidt dagelijks tussen de 18.000 en 20.000 worstjes.

Interessant is dat Volkswagen ook zijn eigen gekruide ketchup produceert, maar het is niet zo populair als zijn worstjes. Daar worden ongeveer 600.000 flessen van verkocht per jaar.



Zuipen: Jenga “Tipsy Tower Drinking Game” met 35 verschillende opdrachten

Kijken: politie schiet op auto bij uit de hand gelopen autokraak Utrecht