in ,

Heineken onder vuur genomen voor nieuw reclamespotje, “Lighter is Better”

Heel veel mensen vinden het een racistische video

Na de “Coolest Monkey” affaire van H&M, en in Nederland dat gedoe van Albert Heijn en de klantprofielen, is het de beurt aan Heineken om een veeg uit de ‘denk toch even na’ pan te krijgen.

In de video zie je een blanke bartender een biertje weg schuiven over de bar, en een hele traject aan tafels en podia, naar een blanke dame waarna de tekst “Somethimes Ligther is Better” verschijnt op beeld.
Het probleem is echter dat het biertje eerst langs vrij veel mensen met een donkere huidskleur gaat, voordat het van de ene blanke persoon aankomt bij de andere. Zie het filmpje hieronder.

Heineken heeft het filmpje offline laten halen na alle backlash en biedt excuses aan voor de reclamespot en haalt de tv-spot per direct van de buis.

‘Heineken ontwikkelt al decennia lang marketingacties die gaan over verbroedering’, zegt woordvoerder Bjorn Trowery. ‘Deze reclame refereert aan ons bier, Heineken Light. Maar we hebben het duidelijk verkeerd aangepakt. We nemen de feedback serieus en gebruiken die voor volgende campagnes.’

Bedrijven moeten echt goed na gaan denken voordat ze dit soort dingen, zeer waarschijnlijk zonder kwade bedoelingen, online gooien.