in

Aardappelen eten met vlees is eigenlijk super slecht voor je

citroen--vlees--groente--aardappelen_3314339

Eenvoudige tips ter ondersteuning van je spijsvertering. Omdat wij van jullie houden, onze lieve bezoekers 🙂

We staan er niet zo bij stil, maar elke voedselgroep heeft een eigen verteringsproces. En die verteringsprocessen kunnen in de war raken als we te veel verschillende voeding door elkaar eten zoals bij de gemiddelde maaltijd.

Als je je verteringsproces ‘een handje wilt helpen’ of beter gezegd ‘niet wilt dwarsbomen’, is het van belang om verschillende voedingsmiddelen met een verschillend verteringsproces niet samen te eten. Voeding die niet compatibel is voor de maag leidt tot slechte vertering.

Door slechte vertering worden voedingsstoffen slechter opgenomen terwijl dat toch de oorspronkelijke reden is om te eten.
Slechte vertering leidt tot gisting. Gisting produceert alcohol en suikers en deze voeden schimmels die op hun beurt weer gifstoffen produceren en afstaan aan het lichaam. De suikers worden verder opgeslagen als vet en niet gebruikt voor energie.
Slechte vertering leidt ook tot borrelende geluiden en gasvorming.
Door de regels op het combineren van voeding te volgen voorkom je gisting in het spijsverteringskanaal waardoor er weer rust komt in je overbelaste maag en darmen. Je kunt dit zien als de eerste stap op het pad van gezondheid en van genezing. Gezondheid begint namelijk bij een gezonde darm.

Als je voedingsmiddelen goed combineert zul je:

Je lekkerder in je vel en minder opgeblazen voelen en heb je geen symptomen meer zoals het borrelen van je maag en gas geluiden in je darmen.
extra kilo’s kwijtraken doordat je eten beter wordt verteerd en doordat er een beter metabolisme plaatsvindt zal er minder vet opgeslagen worden.
meer energie hebben.
Er zijn drie basisregels die je kunt hanteren en die een gids kunnen zijn in je voedselkeuze. Er is wel meer over te vertellen, maar met deze drie regels doe je jezelf al een enorm plezier.

Regel # 1

Eet fruit afzonderlijk van ander eten en eet het op een lege maag.

Fruit verteert snel, je kunt het dus het beste eten vóór je een andere maaltijd gebruikt. Combineer je fruit met ander voedsel dan duurt het uren voordat het verteerd is en veroorzaakt het gisting met de bovengenoemde gevolgen van dien. Het beste tijdstip om fruit te eten is dus ‘s ochtends als je maag echt helemaal leeg is. Wacht dan vervolgens 30 minuten voordat je nog wat anders gaat eten, het meeste fruit is dan wel verteerd en weg uit de maag. Fruit eten na de maaltijd als toetje is echt niet zo’n goed idee.

Combineer bananen, die je het beste goed rijp eet, niet met ander fruit en eet meloen het eerst.

Regel # 2

Eet dierlijke eiwitten alleen met niet-zetmeelhoudende groente en/of oceaan groente. Zetmeelhoudende groentes zijn bijvoorbeeld aardappelen en pompoen. Niet-zetmeelhoudende groentes zijn de meeste andere groentes. Bij oceaangroente kun je denken aan de diverse soorten zeewier.


Je maag produceert voor de vertering van dierlijke eiwitten zoals eieren, vlees, vis en gevogelte zoutzuur en een enzym dat pepsine heet. Voor de vertering van zetmeel uit bijvoorbeeld aardappelen en rijst wordt het enzym ptyaline geproduceerd. Ptyaline zorgt voor een basisch verteringsproces terwijl pepsine en zoutzuur voor de vertering van eiwitten voor een heel zuur proces zorgen. Dus kip met rijst en aardappelen met vlees is dus – ook al is het een goede Hollandse gewoonte – niet goed voor je verteringsproces. De twee verteringsprocessen neutraliseren elkaar met als gevolg dat vlees gaat liggen rotten en zetmeel gaat gisten. Het gevolg is een vertraagde stoelgang, gasvorming, verstoring van opname van voedingsstoffen en de productie van gifstoffen.

Het beste is dus om eiwitten te combineren met niet zetmeelrijke groente. Zo kunnen eiwitten het best verteerd worden.

Regel # 3

Eet granen en graanachtige zaden samen met zetmeelhoudende en niet-zetmeelhoudende groente en/of oceaan groente. Graanachtige zaden zijn amarant, quinoa, boekweit en gierst.

De combinatie van granen of graanachtige zaden samen met al dan niet zetmeelhoudende groentes is voor het lichaam het eenvoudigst te verteren. Het voordeel van graanachtige zaden t.o.v. granen is dat deze glutenvrij zijn, minder suiker bevatten en toch plantaardige eiwitten bevatten.

En verder…

Een en ander heeft inderdaad nogal gevolgen voor onze eetgewoonten. Boterhammen met vleeswaren en kaas zijn niet zo’n gelukkige combinatie. Aardappelen, vlees en groente ook niet. Kaas en zuivel door gerechten is ook niet zo’n goed idee.

Wel een goed idee is het om als voorafje rauwkost te eten. Ook om ‘s ochtends fruit te eten en liever niet met müslie en zuivel. Ook drinken bij het eten is niet zo’n goed idee, beter te wachten tot 30 minuten na de maaltijd; vanaf een half uur voor de maaltijd ook niet meer te drinken. Na de rauwkost even wachten en dan een maaltijd gebruiken met gekookte groente en eventueel een graan of ander zetmeel houdend product. Eet eiwitten dus het liefst apart of in combinatie met groenten.

Er is nog veel meer te zeggen over combineren en wat voor voedingsmiddelen beter anders kunnen, maar door te beginnen met het hanteren van deze drie combinatieregels ben je al heel goed bezig. Als je echt een verandering wilt doorvoeren in je voedingspatroon is enige creativiteit wel gevraagd. Je zult op zoek moeten naar nieuwe creaties. Gelukkig is er via Google veel te vinden.